5 redenen waarom investeren in SEO een goed idee is

Nu in Google steeds meer ruimte wordt vrijgemaakt voor advertenties kun je de vraag stellen waarom het nog nuttig is om te investeren in SEO. De organische zoekresultaten vallen immers steeds verder weg in de SERP (Search Engine Results Page) en moeten opboksen tegen de betaalde resultaten (ook wel SEA, Paid of PPC genoemd).

Ik geef je graag 5 redenen waarom je juist wél moet investeren in SEO copywriting.

1. Mensen klikken vaker op organische resultaten

De belangrijkste reden om in SEO te investeren: er klikken simpelweg meer mensen op organische zoekresultaten dan op betaalde advertenties. En dus krijg je meer organic bezoek dan Paid bezoek. Meer dan 90% van alle internetgebruikers maakt vrijwel dagelijks gebruik van een zoekmachine. Voornamelijk Google. Dat komt neer op een aantal van 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Van deze zoekopdrachten gaan maar liefst 27,6% van alle clicks naar het bovenste organische resultaat. Daarmee blijft het de klikken op Paid resultaten ruimschoots voor.

2. SEO is duurzamer dan Paid

Als je dankzij goede SEO teksten op je website een hoge positie in Google hebt weten te bemachtigen, dan krijg je afhankelijk van de vraag consequent veel verkeer op je website. En zoals je weet blijft de content altijd beschikbaar op het web. In het geval van PPC moet je dagelijks geld uit moet blijven geven om die goede positie te behouden. Droogt je geld uit, dan ben je meteen onvindbaar. Daarentegen kun je met goede SEO copywriting gerust een tijdje op vakantie zonder dat je zakt in Google. SEO is dus veel duurzamer dan Paid.

3. SEO is goedkoper dan SEA

Ik weet het, dit is een gevaarlijke uitspraak. SEO is immers veel minder goed te meten dan advertenties in bijvoorbeeld Google Ads. Maar zeker op de lange termijn is SEO goedkoper dan SEA. Hoewel SEO zeker niet per definitie goedkoop of eenvoudig is, daar heeft het wel degelijk financiële voordelen ten opzichte van Paid. Ahrefs maakte daarvoor een mooie berekening. Als je jarenlang moet betalen voor vindbaarheid, dan lopen die kosten veel sneller op dan wanneer je een SEO copywriter als Hofmedia zou inzetten voor duurzame SEO teksten.

4. SEO raakt iedere vorm van online marketing

SEO kan uitstekend zonder andere vormen van online marketing. Maar andersom is dat niet zo. Als je gaat adverteren met Google Ads, dan heb je profijt van een hoge kwaliteitsscore (Quality Score). Je pagina moet relevant zijn voor bezoekers. Oftewel, je moet een goede landingspagina hebben. Laat daar nou net SEO om de hoek komen kijken. Datzelfde geldt voor e-mail marketing, social media en zelfs offline marketing. Zonder goede verwijzingspagina zal je veel minder interactie hebben en haken je bezoekers sneller af.

investeren seo

5. SEO vergroot de naamsbekendheid

Helaas hebben niet alle bedrijven de naamsbekendheid van Hema of Mediamarkt. En dus moeten de meeste bedrijven en organisaties hard werken om klanten te overtuigen bij hun te shoppen. Mensen overtuigen van jouw meerwaarde gaat simpelweg net wat makkelijker als de consument jouw merk al kent. Goede SEO helpt je daarbij. Wanneer jij in staat bent om veelvuldig terug te komen in de zoekresultaten, dan gaan internetgebruikers jouw naam herkennen. Als jij daarnaast ook nog eens in staat bent om je content te laten aansluiten bij de zoekvraag, dan zal jouw naam geassocieerd worden met een deskundige in jouw vakgebied.

Naast bovenstaande 5 redenen zijn er natuurlijk nog veel meer argumenten waarom je juist wel voor een goede SEO moet gaan. Welke had volgens jou zeker in deze top 5 vermeld moeten worden? Laat je reactie hieronder achter.